Häxmamman i Jämtland med sitt vimsiga & stickiga liv

TONER AVSLÖJAR SJÄLVMORDSRISK

Av Häxmamman med - 2011-03-03 17:33

 

En svensk uppfinning kan rädda livet på självmordsbenägna.

 

Testet är till 97 procent tillförlitligt.

 

 

 

Testet mäter hur mycket en person som utsätts för ett visst ljud svettas. Samtidigt mäts puls och blodvolym.

 

Den som inte reagerar på ljudet kan vara benägen att begå självmord.

 

Framförallt kan testet användas inom psykiatrin – till exempel om en person verkligen fått större livslust efter att ha fått antidepressiv medicin. Eller om en patient är redo att skrivas ut.

 

Varje år begår mellan 1 000 och 1 500 personer självmord i Sverige. Långt fler försöker ta sitt liv men misslyckas – ofta med svåra skador och trauman som följd.

 

– Många efterlevande önskar att deras anhöriga hade testats 

Några hundralappar

Samhällskostnaderna är gigantiska. Räddningsverket räknar med att varje självmordsförsök kostar skattebetalarna mer än 800 000 kronor. Att testa sig med Thorells maskin kostar några hundralappar.

 

Undra vilka som har previlegen att få pröva den här apparaten, har inte ens hört talas om den...

 

Jag tycker att det är bråttomt med att testa den på människor som är deprimerade...

 

Allt ska fan i mig kosta så mycket pengar, liv är inte värt mer än dessa pengar...

 

Därför så kommer inte statistiken av självmord minska för troligen har inte våra län råd att investera dessa apparter...

 

Fast jag ska vara positiv att det har kommit framåt så det inte är bara medicinering...

 

Jag är ändå den som är positiv till ECT även om det gav mig många minnesförlust som jag inte fått tillbaka...

 

Men jag slutade med suicidfösök för tillfället...

 

Å

SÅ GÅR SOLA UPP

Å 

SÅ GÅR SOLA NER 














 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards